Saturday, July 25, 2009

Ujian Allah, sehebat-hebat tarbiah 2..

Dia memberi petunjukNya..(080709)

Dia ke kelas di pagi itu seperti biasa, tetapi dengan hati yang tidak tenang lantaran baru semalam berlaku sedikit salah faham dengan housematenya dan ditambahi dengan beberapa masalah kecil lain. Dalam kelas, dia cuba memberi tumpuan seperti biasa, walaupun hatinya hanya separuh bersama..

Jam 11pagi..
Miss Linda keluar kelas."Barangkali ada orang memanggilnya..walaupun tak kelihatan",getus hati kecilnya. Miss Linda masuk semula dan tiba-tiba Miss memanggil namanya..
"Maisarah (bukan nama sebenar)!kemaskan semua barang awak. Principal kolej nak jumpa".
Baru semalam dia hello hello dengan principal. Berbagai persoalan mendatangi fikirannya. "Adakah kerana hal semalam? Atau mungkinkah ada sesuatu yang telah terjadi?".Ligat kepalanya memikirkan sesuatu.
"Atau berlaku apa-apa ke pada mak atau ayah aku? Ya Allah, redhakan hatiku andai ini ketentuanMu. Dan aku terima jika ini yang terbaik dariMu",bicara hati kecilnya.

Kakinya dihayun menuju Mahallah Office dengan langkah bersahaja tapi walaupun hatinya mula mengalami debaran yang pelik iramanya.

Memasuki ke perut ofis, Mdm.Y keluar dan terus menunjukkan ke arah seseorang yang berada di dalam bilik kecilnya kepada Maisarah. Alangkah terkejutnya apabila dia mendapati kakaknya di situ. Terus fikirannya menangkap sesuatu. Allah memberi firasat di hatinya..Lalu dia terus mendapatkan kakaknya.


Imam Besar Keluarga dijemput kembali..

"Maha Suci Allah yang menguasai (segala) kerajaan, dan Dia MahaKuasa atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya, Dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun"

(Al-Mulk:1-2)
"Kenapa kak? Kak, sabar ye. Apa yang berlaku?", dia cuba untuk menenangkan kakaknya..
"Ayah.."..
"Ayah???"
Lalu tumpahlah air jernih ke pipinya melaju, selaju air di terjunan..
"Ayah..su..Ayah dah takda..accident..",tenggelam timbul suara kakaknya mengkhabarkan berita itu.
"MasyaAllah..ayah aku dah takda??",seolah gelap dunia dirasakannya..

Dalam melangkah menuju ke bilik, mengemaskan apa yang perlu untuk pulang ke kampung dan dalam sepanjang perjalanan, hatinya penuh tanda tanya dan bimbang dengan keadaan ayah...
"Bagaimana keadaan ayah? Teruk ke accident tu? Accident dengan apa? Dah dibawa ke hospital ke? Bila nak dimandikan?". Hendak saja diajukan semua persoalan itu pada kakaknya.. Tapi memandangkan kakaknya memandu kereta, lalu disimpannya sahaja soalan itu dari kakaknya.

Dalam perjalanan, banyak mesej yang diterima dari kakaknya yang berada di kampung..

"Ayah accident teruk su..Duk bawah trak askar. takda kat tempat tu jugak..Anak ayah yang sulong ngan yang ketujuh pergi tengok kat situ.Dua-dua lembik, rebah bila tengok ayah. Saudara-mara yang pergi situ ramai nangis..Orang kampung ramai kat situ masa tu."

"Jenazah ayah dah dihantar ke hospital, tapi tak sampai rumah lagi.."

"Penuh darah kat kepala. Mula-mula tengok, tak nampak wajah ayah. Angah ngan aji cuci luka ayah. Muka dia dah senget sikit. Tangan belah kiri patah. Dada belah kanan timbul sikit. Kaki kanan dia kena tindih dengan tayar trak.Ada kesan tayar lagi..Banyak kecederaan dan patah-patah dalaman. Sedih sangat tengok ayah,su", begitulah last mesej yang diterima dari kakaknya.

Tapi semua mesej yang diterima tidak dikongsi dengan kakaknya yang sedang memandu. Bimbang kakaknya tak dapat tumpukan perhatian pada pemanduannya.
Menitis airmatanya menahan pilu..
Segalanya berlaku dalam sekelip mata..masih terpinga-pinga..

Terasa seperti lama benar perjalanan pulangnya kali ini. Lewat perjalanannya sampai ke destinasi, mereka terus ke rumah anak sulong ayah yang menempatkan ayahnya. Sesampainya, Maisarah terus berjalan melaju berlari-lari anak memasuki rumah yang halamannya sudah dipenuhi sesakan manusia.

Dalam gentar, dia terus mendapatkan jenazah ayahnya. Dicubanya untuk berlaku setenang mungkin berhadapan jasad ayahanda tercintanya yang sudah kaku yang kini berada di hadapannya. Waktu itu, jenazah sedang dikafankan. Tapi alhamdulillah dia sempat melihat, menyentuh dan mencium ayahandanya buat kali terakhir. Terketar-ketar tangannya merapati dan mengusap pipi ayahnya. Berkat bacaan yasin, alfatihah dan doa yang tak putus-putus sepanjang perjalanan, Allah kurniakan kekuatan padanya agar tidak menumpahkan airmata sewaktu dihadapan jasad ayahnya.

Pilu hatinya melihat wajah ayahnya dipenuhi tompokan darah beku di seluruh muka dan beberapa garis luka dalam di kepala yang menampakkan tempurung kepala. Tidak dapat digambarkan kepiluannya. Namun melihatkan wajah ayah yang seolah-olah sedang tersenyum dan tenang, memberinya kekuatan dan ketenangan untuk meredhai kepergian ayahanda tercinta. Tambah kakaknya,walaupun banyak kecederaan yang dialami ayah,tapi semua masih dalam keadaan baik. Tiada yang terputus@ terkulai..
Tambah lagi, kata kakak, orang yang mengangkat dan mengusung jenazah ayah ada beritahu terasa ringan dan mudah mengangkatnya..Alhamdulillah..Allah Maha Kuasa..Mempermudahkan setiap urusan hambaNya yang dikehendakiNya..

Dan alhamdulillah semuanya berjalan sempurna. Sesuai dengan kehendak dan ketetapanNya..
-------------------------------------------

p:s/ ini adalah kisah benar, bukan rekaan atau mimpi semata-mata..moga terdapat sedikit iktibar untuk kita bersama..Wallahua'lam

2 comments:

Aesyahumaira said...

SALAM..-AL FATIHAH-
Ya Ukhti habibi..
Insan dalam kisah ini sangat tabah menerima berita pemergian ayahandanya tercinta berbanding dengan si penulis komen ini yang sangat lemah berhadapan ujian kehilangan seumpama itu..
Doaku moga insan itu dikurniakan ketabahan yang luarbiasa demi meneruskan sisa-sisa kehidupan dengan semarak perjuangan islami.
smoga ia mnjadi kredit buat ayahanda insan ini yang sedang terseyum menerima ganjaran nikmat syurga yg telah dijanjikan itu..
salam sayang...

Huda Idris said...

smga aisyah, ma, dan atimah sama2 kuat.

Photobucket