Thursday, March 4, 2010

KOPI dan SUSU??



Cetusan ilham ini ditujukan khusus buat sahabat2, kawan2, teman2 dan semua yang menghargai erti persahabatan.....

Ibarat KOPI dan SUSU.. zahirnya tak pernah bersama. asing-asing.. kedua-duanya berbeza. mempunyai tabie yang berbeza. KOPI itu pahit. selamanya ia tetap pahit. begitu lumrahnya. dan SUSU pula manis. semanis rasanya..berbeza ketara..satunya putih dan satu lainnya hitam..siapa pun yang melihatnya, pasti mengenali antara keduanya..

Tapi bila suatu saat ia bertemu di pertemuan indah yang diaturkan Tuhan, kedua-duanya mampu bersama..bersatu menjadi sesuatu ang baru iaitu 'KOPI SUSU'. Dalam kehidupan ia bernama 'PERSAHABATAN'...bila keduanya bertemu, sebati jiwanya, memahami dan difahami..indah dan manis ukhwah terasa..syahdu sekeliling merasainya..begitu sekali pengaruhnya..

Tapi berwaspadalah, dalam persahabatan banyak ujian dan dugaan..Umpama kopi dan susu...andai kita pandai mengadunkannya dengan kuantiti dan nilai tertentu, sudah tentu baik hasilnya.. namun, andai kita tersilap langkah, terleka dan membiarkan ia terdedah kepada virus2 yang tak sepatutnya,ia akan menjadi masam. seluruhnya akan gusar lantarannya..

Begitulah yang dinamakan 'PERSAHABATAN'.

Kopi dan susu tak sukar utuk dijaga..Tapi sebaliknya bagi ikatan yang dinamakan sebagai persahabatan.. Sukar ditemui, sukar untuk dijaga dan sukar juga untuk melepaskannya..

So, moral of the story di sini, belajarlah untuk buat 'KOPI SUSU' yang paling sedap....hehehe..bukanlah!!silap tu..belajarlah menjadi sahabat yang baik kepada sahabat baik kita jika kita adalah sahabat baik yang mahukan sahabat yang juga baik buat baik pada kita..
wassalam...
petikan dari blog terdahulu...

No comments:

Photobucket