Saturday, July 24, 2010

APA YANG ADA ADALAH MILIKKU....


Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum buat tatapan pengunjung Muslim dan selamat sejahtera buat sekaliannya..
Hampir sebulan rasanya saya meninggalkan dunia blog. Apa yangn ada di fikiran hanya kosong = empty kerana saya masih dalam proses menyesuaikan diri dengan tempat pengajian yang baru. Maafkan saya buat pembaca semua, walaupun saya tahu pengunjung blog saya ni takda la seramai pengunjung blog kawan2 saya yang lain. Apa pun, saya amat hargai dan berterima kasih atas kesetiaan kalian yang terus memberi semangat untuk saya kembali di sini..

Dan kali ini, saya terpanggil untuk berkongsi sesuatu dengan sahabat2..
MILIK...
Cuba kita cari satu masa, jenguk sebelah kira, kanan, depan dan belakang kita...dan tanyakan pada diri..:
"Apakah yang aku miliki?" -keluarga? duit? pakaian? atau apa2 aje?
Benarkah apa yang kita ada itu milik kita??

Alkesah tersebutlah kisah pendek..
Dua hari lepas, saya ke kedai memb..eli sardin. Hajat hati nak beli tuna tapi harganya tak mampu saya bayar pada waktu tersebut. Jadi, saya terus memilih untuk membeli sardin yang harganya sedikit murah berbanding tuna td. Keesokan paginya, sardin itu saya buka dan saya makan sebahagiannya dengan roti...
Ymm...ymm, sedap. Alhamdulillah, rezeki pagi ni. Dan saya kongsi sedikit dengan rumate.

Selepas dari kelas, yang sudah menjangkau lewat petang, saya pulang berehat di bilik. Sewaktu asyik melihat keindahan alam di jendela bilik, sambil mendengarkan lagu2 nasyid, tiba2..."Kuuunnggg..." Dengan tindak balas sistem saraf, saya terus menoleh. Subhanallah, rupa2nya ada seekor ibu kucing memasuki bilik saya dan menarik bekas yang terisi tin sardin saya pagi tadi. Aduh, kuah sardin tu tumpah. Apa lagi, tentu sekali saya rasa cemas dengan apa yang berlaku. Lalu, saya angkat tin sardin tu dan saya terus halau kucing tu keluar dari bilik saya. Tapi malangnya, ibu kucing tersebut sangat degil dan tidak mahu keluar dari bilik saya. Dan saya terus mengomel.Apa saya kata?,"Keluar la meow, ni(sardin) bukan meow punya..tak boleh..tak boleh".

Selepas ibu kucing tersebut dibawa keluar bilik, saya berniat hendak menyalin sardin td ke bekas baru. Jadi, sewaktu saya mengangkat tin tersebut (yang terbuka), tiba2..tin tersebut terlepas dari genggaman saya, lalu tumpah pula di atas meja. Sekali lagi, sewaktu saya hendak mengangkat tin tersebut, habis terburai isi2 di dalamnya. Rupa2nya, sardin tersebut berada dalam keadaan terbalik. Subhanallah, saya rasa sedih yang amat. Dan di saat itulah, saya tersedar. Lalu saya terus keluar bilik dan dapatkan ibu kucing tadi untuk mengambil bahagian makanannya....
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saya mengucap panjang. Subhanallah.....ianya berlaku dalam sekelip mata. Tarbiah Allah itu sangat dekat. Sahabat, tarbiah itu tidak hanya hadir melalui makhluk Allah yang serupa seperti kita bernama manusia, bahkan dihadirkan melalui apa jua yang diwasilahkan oleh Allah untuk kita. Contohnya; dalam kisah tadi, kucing itu wasilah tarbiah dariNya kepada kita.

Kita seringkali fikir apa yang kita ada adalah milik kita. Ingatlah sahabat2, rezeki kita hanyalah apa yang masuk ke dalam perut dan yang kita gunakan dan apa jua yang kita infaqkan ke jalan Allah. Maka, yang selain dari itu belum pasti ianya adalah rezeki kita.

Indahnya tarbiah dari Allah, Dia tidak memberi apa yang kita MAHU sebaliknya Dia kurniakan apa yang kita PERLU. Yakinlah bahawa Dia Maha Tahu apa yang terbaik buat kita. Hatta, keluarga juga bukan milik kita. Mereka juga adalah pinjaman dari Allah buat kita. Sampai ketika dan saatnya, mereka akan kembali kepada Penciptanya.

Lalu, belajarlah untuk REDHA dengan apa jua yang Allah rezekikan buat kita. Apa jua yang kita perolehi, pasti ada kebaikan di sebaiknya sekalipun kita tidak ketahui...kerana Allah berfirman:
"........., dan Allah Mengetahui dan kamu tidak mengetahui." (al-Baqarah: 216)

Di akhir kata, cuba kita tanya sekali lagi pada diri...
"Apakah sebenarnya yang aku miliki??"

p/s: "sampaikanlah dariku walaupun 1 ayat." -Maksud Hadith

2 comments:

Si Pengemis Iman said...

subhanallah^_^

DAKWATUNNISA said...

Salam Perjuangan,
Sungguh hebat tarbiyah daripada Allah kan kak ma. Kak ma nak tahu, kalau dayah tengok kucing,dayah pasti ingat kak ma yang selalu bermain dengan kucing. Rindu sangat nak sebilik dengan kak ma lagi..

Photobucket