Thursday, July 8, 2010

Setahun berlalu...ku merinduimu.....

Alhamdulillah wa syukran lillah....

Dengan keizinan, rahmat dan limpahan nikmat dariNya, selepas dugaan demi dugaan menghalang, akhirnya saya dapat meneruskan pengajian  di peringkat ijazah, di Universiti Islam Antarabangsa..Sujud syukur dan rasa syukur yang tak terhingga dipanjatkan..Walaupun kedatangan saya ke kampus baru tidak ditemani oleh insan2 yang paling rapat dalam hidup saya iaitu arwah ayah dan arwah adik fatima, saya perlu teruskan perjuangan di medan ini...


Pendaftaran selesai pada 2 Julai 2010..Hari ini, genaplah setahun insan yang paling saya sayang meneruskan perjalanan di alam yang lain. 8 Julai 2009 sentiasa terpahat dalam ingatan..Perpisahan yang tiada sementara bahkan yang panjangnya tidak mampu dikira oleh kita yang bernama manusia. Moga bertemu semula disyurgaNya..amiin


Setelah pemergian arwah ayah, saya jarang sekali bermimpikan arwah..kalau ada pun, sangat samar2 dan tak ingat apa yang dimimpikan dan kadang2 tak logik difikiran. Dan pada malam 3 Julai, saya bermimpikan arwah..dalam mimpi tu, saya bergurau2 dengan arwah di rumah lama (sekarang dah pindah rumah baru). Saya telah sorokkan barang arwah. Saya menyorok ke sana ke mari sambil arwah terus mencari2. Dia cari di sana, saya lari ke sini, dia cari di sini, saya lari pula ke sana..Sehingga arwah naik angin dan putus asa. Maka akhirnya saya keluar tapi saya buat tak tahu je sedang barang tu di pemeluk saya. Bila arwah tengok saya, dia cuit dari belakang. Dia kelihatan marah tapi dia tak jadi marahkan saya.....Dan saya terbangun dari lena.. Aduhaiiii.......mimpi..mimpi..


Tapi saya gembira kerana dalam mimpi ni saya dapat lihat wajah arwah dengan jelas sekali. terubat jugak rindu di hati..Betullah kata seorang sahabat saya," selalunya kita tak mimpikan dia waktu kira tersangat2 rindukan dia tapi kita akan mimpikan dia sewaktu kita tidak banyak fikirkan tentang dia"...Ada juga betulnya. Aduhai, rindu itu datang lagi.. 

Masih saya ingat sewaktu arwah ayah saya mula2 pergi, 'makcik' iaitu adik arwah ayah saya pernah tanya kami adik-beradik, ada termimpikan arwah atau tak? Masa tu, kak long dan kak ngah je ada mimpikan arwah ayah. Lalu makcik tanya pula kpd saya. Bila saya kata tak, makcik kata ayah tak sayangkan saya walaupun saya merupakan anak yang paling rapat dengan arwah.Aduuuhh, terkilan sungguh saya masa tu. Tapi saya tak mampu berikan apa2 komen. Cukuplah saya tunaikan tanggungjawab saya kepadanya dengan meneruskan amanah yang ditinggalkan dan terus tak putus2 mendoakan kesejahteraannya di sana...


Pejam celik, dah cukup setahun saya tak menatap dan mendengar suaranya yang seringkali memberi inspirasi dan kekuatan untuk saya menghadapi liku2 dan duri2 kehidupan..Yang  tinggal hanyalah pesanan dan kenangan bersamanya..

Untuk akhirnya, saya ingin berpesan kepada sahabat2 yang terbaca dan yang sudi membaca blog saya,
"Sayangilah, cintailah dan hormatilah ibu dan ayah kita. Berbaktilah kepada mereka sewaktu mereka masih bersama kita. Maut tak tunggu kita dan tak kenal siapa. Jangan tunggu2, kerana mungkin sampai masanya kita tak sempat memohon kemaafan darinya..Andai esok tiada lagi...Andai ini subuh yang terakhir...."


Adek sayang ayah...al-fatehah buat ayahanda tercinta, MAT ABD GHANI BIN ABDULLAH BIN ISMAIL..


Wassalam

1 comment:

DAKWATUNNISA said...

Salam Perjuangan,
Dayah nak jadi setabah kak ma... Semoga Allah terus memberi kekuatan kepada kak ma. Sayang kak ma selalu.

Photobucket