Sunday, January 3, 2010

2009 terpahat diingatan !!



Berakhirnya tahun 2009 bermakna 2010 menjelma..Tulisan ini adalah coretan muhasabah diri mengimbau hadiah juga anugerah, ujian dan dugaan buat insan kerdil ini.. Maka kali ini, ‘aku’ berbicara..

Seawal 2009,di permulaan Januari, saat saudara seagamaku dikecam dan dizalimi di Bumi Anbiya’, Allah mendatangkan ujian kesakitan kepada insan yang kusayangi lagi dicintai..Ibuku, dikejarkan ke salah sebuah hospital besar di salah sebuah negeri di Pantai Timur, di wad ICU..iaitu sehari sebelum aku menduduki 1 kertas peperiksaan ‘midterm’.. 2 ujian serentak dlm satu masa..keesokan harinya, 1 lagi ujian Allah berikan padaku, aku diuji dengan kesakitan..barangkali aku belum mengadu padaNya..menjadikan 3 ujian dalam satu masa..Ingin ditunda paper pada hari tersebut, namun keadaan tidak menyebelahi, kupasrahkan dan kugagahkan langkah menghadapi hari itu.

Petangnya, aku pulang ke kampung bersama kakakku untuk melihat perkembangan ibu. Sayu hati melihat ibu terlantar di hari lahirnya. Ku bisikkan pada ibu, “hari ni hari apa?”, ibu hanya mampu tersenyum dibalik alat bantuan pernafasan yang melingkari wajahnya..Kucium dahinya sambil sarat didadaku mendoakan yang terbaik dari Allah buatnya..

Dalam dilema pencarian penjaga ibu yang sakitnya diperingkat ‘berat’, aku mengambil keputusan untuk menunda pengajianku untuk menjaga ibu..selama satu semester..dalam firasatku hanya ada satu..”ibu memerlukan insan2 yang terdekat dengannya untuk memberi kekuatan padanya, dan mereka tidak lain adalah anak2nya”. kunekadkan keputusan itu..Lalu,menjaga insan yang tersayang yang sedang bergelut dengan kesakitan amat di hospital, mengujiku untuk bersabar dan terus bersemangat agar semangat itu dapat kualirkan pada ibu itu.

Alhamdulillah, Allah masih memberi peluang untuk ibu terus melangsungkan kehidupan..Selepas hampir 2bulan di hospital, ibu dibenarkan pulang dengan syarat2 penjagaan pemakanan ketat serta kawalan ubat2an yang mana tugas jururawat dan doktor akan beralih bahu ke bahuku..Di rumah, selama lebih sebulan mengawal kesihatan ibu, aku dapat merasai betapa ibu itu lelah dengan aturanku..memintanya ‘inject ubat pada masa2nya even di jam 4pagi ditemani aku’, mengambil makanan yang tidak bergula, bersenam ringan dan lain2, hati sedikit hiba..aku merasai peritnya, namun apakan dayaku, itu tugasku..(maafkan adek ye ma, adek buat macam tu sebab adek sayang ma)..

Tiba hari terakhir aku menjaganya, aku harus kembali menyambung tugasku di medan ilmu..aku menyalami ibu dan memeluknya sambil meninggalkan beberapa pesanan buatnya supaya menjaga dirinya dengan baik selama ketiadaanku.. Tanpa kupaksa, titisan airmataku gugur laju membasahi pipi..ibu memalingkan wajahnya, namun kutahu airmata sayunya juga tak dapat diseka..Dan....kutinggalkan ibu dalam jagaan kakakku yang baru pulang bercuti..

Melewati hari2 baru di kampus, aku mencari peluang kerja untuk menambah duit poket. Dugaan yang menimpa, bilamana di suatu hari Allah datangkan kepadaku satu tawaran kerja partime di kedai fotostat..belum sempat aku memulakan kerja, aku diberhentikan tanpa alasan yang mampu kufikirkan..Sungguh Allah mengujiku dengan pemberian sesuatu yang kuharapkan tetapi sementara waktunya.. Tidak lama selepas itu, blog yang kubina mencecah 5bulan mengalami kerosakan teknikal yang tak mampu kucari jalan penyelesaiannya biarpun sudah diminta bantuan sahabat2 lain..Juga pemberian yang sementara..

Memasuki bulan 4 yang mana jatuh tarikh lahirku, aku diraikan oleh sahabat2ku yang sudah kuanggap seperti adik-beradikku..ditambahi lagi dengan adik2 yang kusayangi menghadiahkan aku sebiji kek yang amat kuhargai biarpun harga tidak seberapa kerana nilai keikhlasan mereka lbh tinggi yang tak mampu kubayar.Syukran buat sahabat2 dan adik2..kalian memberi sedikit warna pada tahun 2009ku...

Melangkahkan kaki pulang ke kampung tanpa memberitahu kepada ibu dan ayah, dengan niat untuk memberi kejutan kepada mereka, rupa2nya aku dikejutkan dengan kemasukan ibu ke wad.. Rumah yang berkunci menyebabkan aku tidak dapat memasuki ke dalamnya lalu alu menunggu di kedai makan sebelah rumah yang sudah menjadi jiran akrab keluarga kami..Sesampainya ayah ke rumah yang keluar menguruskan satu masalah keluarga, aku menyalaminya dan menggenggam tangannya erat dalam perasaan sedikit kecewa lantaran aku tidak diberitakan tentang kemasukan ibu ke wad..(namun jauh disudut hatiku aku tahu si ayah itu tidak mahu mengganggu pengajianku)..begitu hati seorang ibu dan ayah..

Cuti yang hanya seminggu menjadikan ianya penuh terisi dengan menjaga ibu di hospital, hanya sempat 3hari berada di rumah..Aku terabaikan si ayah tanpa kusedari..

Berakhirnya itu, aku kembali ke kampus menyambung tugas yang masih berbaki..bulan demi bulan berlalu..Sepanjang memasuki kampus selepas bercuti menjaga ibu di awal Januari lalu, hati ini tidak pernah berhenti dari diuji..masalah demi masalah mendatang..satu persatu datang dan hilang, datang dan pergi..Dan...itulah yang Tuhanku ajarkan padaku..Dia melatih hatiku untuk redha dengan segala apa yang ada..agar aku mengerti setiap yang ada hanya dipinjankan untuk sementara waktunya, yang sampai masa Dia pasti akan mengambilnya kembali..

Kemuncak tertinggi, dugaan terbesar menantiku di bulan Julai yang Allah telah tetapkan dalam rencanaNya..insan tercinta yang dipinjamkan kepadaku mencecah hampir 20 tahun 3bulan sampai masanya diambil kembali olehNya..tiada perasaan mampu diungkapkan mengenang kembali saat dikhabarkan kepergian ayahanda tercinta, hanya airmata yang mampu mengalir dalam tadahan doa mengiringi perjalanannya di sana..tertahan sendu dan pilu saat mengimbau kenangan yang pernah terlukis bersamanya sewaktu hayatnya, lebih pilu mengenangkan akhir hayatnya, aku terabai untuk menjaga kebajikannya..Allah menjanjikan saat rehatnya tatkala semua berasa terlalu dekat dan akrab dengannya..dan tatkala kami masih memerlukannya..Namun kuakur, bahawa perginya ayahanda tercinta mengikut janji Allah..direhatkan dengan kerehatan yang panjang dari kekalutan dunia..

Sungguh aku tidak mampu menyalahkan diriku..sungguh aku tak berdaya mengubah takdir Yang Kuasa apalagi melawannya...jatuh dan tangis itu tidak lagi berguna untukku..kerana aku sedar bahawa tanggungjawabku makin besar untuk menjaga ibu dan keluargaku..

Mengakiri 2009, aku tinggalkan kenangan2 dan ujian yang amat mengajarku erti kehidupan yang mendewasakan aku untuk terus menelusuri jalan2 dengan tinta baru..Muhasabah ini kukongsikan dengan sahabat2 sekalian dengan penuh kerendahan hati dalam mencari makna ‘hamba kepada Pencipta’..moga muhasabah ujian ini terus menyedarkan aku dari lenaku, bahawa aku milikNya dan segala apa yang diberi adalah pinjaman semata2..

Memasuki tahun baru ini, moga Allah tunjukkan jalan dan permudahkan urusanku dan keluargaku dalam mencari hakikat diri insan sebagai hambaNya yang kerdil..

Semoga tahun ini lebih baik dari tahun lepas...




2 comments:

Anonymous said...

kak ma....(T_T)

alFaqirah ilAllah.. said...

awat la hangpa ni buat anynomous?xbaguih la..akak nk tau jgk sapa adik akak ni...huhu..mekasih komen norh..akak hargai sgt3...

Photobucket