Tuesday, January 19, 2010

Sanggupkah kita berkorban??


Sanggupkah kita berkorban??
Siapa kita? Anakkah? Bapakah? Ibukah? Seorang gurukah?

Siapakah yang paling banyak berkorban??
Anda?
Saya?
Kita berkorbankah selama ni?
Ikhlaskah?
Benarkah?
Dengan sombong kita mengaku telah banyak berkorban dalam hidup..
Apa yang telah kita korbankan?

Teringat perbualan antara lecturer math2 saya dengan classmates saya:
"kamu dari kelas ke? kelas apa tadi?"
"kelas chemistry",jawab mereka
"kesiannye, penat ya? itulah kehidupan sebagai pelajar"

Kehidupan?
Kepenatan?
Pengajian..

Suatu hari,sorang lecturer saya berkata kepada saya:
"hidup ni memang perlu banyak berkorban.."
Ya, sir. Saya setuju.
Hidup...Pengorbanan...hidup dan pengorbanan takkan dapat dipisahkan. Berkorban, tinggalkan keluarga tercinta untuk menuntut ilmu, mencari rezeki dan sebagainya..
Berkorban, menahan amarah dan bersabar menghadapi kerenah orang-orang di sekeliling seperti pengorbanan ibubapa pada anak-anak, pengorbanan anak-anak pada ibu bapa..

Ibubapa kita berkorban untuk kita.."Ibubapa" yang macamane? ada yang tidak mengenali ibubapa mereka, lalu mungkin tidak mampu untuk menilai besarnya pengorbanan mereka kepada anak.Tapi bagaimana dengan kita yang bergelar "anak"? Setiap orang di dunia pasti bergelar "anak" kepada ibubapa mereka melainkan Nabi Isa a.s. dan Nabi Adam a.s..Tapi tidak semua bergelar ibubapa..
Namun, pengorbanan siapakah yang lebih besar?

Pasti anda pernah mendengar kata2 ni:
~Seorang ibu mampu menjaga berbelas-belas anak namun sorang anak belum tentu mampu menjaga seorang ibu~
Kerana apa?
Kasih sayang ibubapa adalah 'TIDAK BERSYARAT'..
buktinya?
Walau bagaimana jahat, hina atau derhaka anak itu, seorang ibu dan bapa tetap akan memaafkan anak mereka..TANPA SYARAT!!
Kita?

Sudahlah tinggal jauh dari keluarga, balik kampung nak jenguk ibubapa pun jarang2 sekali..Bukan sedikit anak-anak yang bila sudah berjaya, sedikit pun kejayaan mereka tidak dikongsi dengan ibubapa mereka.
Bila sampai saat tua ibubapa atau sampai saat uzur mereka, sanggupkah kita menjaga mereka?
Bila mereka meminta bantuan kita, memerlukan duit atas urusan2 tertentu, sanggupkah kita berikan sebahagian gaji atau simpanan kita kepada mereka dan menganggap sahaja sebagai sedeqah?Sanggupkah?
Sukarnya kita membuat keputusan..

Tapi..
Bila kita menangis sepanjang malam kerana kembung perut dan tidak lena tidur semasa kecil dahulu, ibu SANGGUP berjaga malam untuk menjaga kita..
Bila kita nak masuk sekolah, nak sambung belajar di IPT, ibubapa SANGGUP pajakkan bahkan gadaikan tanah untuk dapatkan duit biaya kita.

Siapa yang lebih berkorban??
Ini baru sahaja pengorbanan ibubapa..

Bagaimana pula pengorbanan Kekasih mulia Junjungan besar,Rasulullah s.a.w.??
Kita belum lagi dikutuk, ditolak kertas kerja program, dihalang di lapangan dakwah...
Apatahlagi dihina, dilempar batu dan najis, dihalau, diusir dari kampung halaman, diugut bunuh dan sebagainya yang lebih berat sebagaimana yang dihadapi oleh Baginda Nabi..ini pun sudah mengaku berkorban..
Berkorbankah kita?

Rasanya kita belum layak untuk bercakap soal pengorbanan..Fahamkan dulu erti menghargai nikmat Islam dan Iman yang Allah kurniakan..Islamkah kita sebagai muslim?
Kita mengaku muslim, tapi solatkah?
Jika solat, awalkah?
Jika awal, khusyukkah? Sedarkah kita Nabi telah meminta dengan Allah untuk dikurangkan bilangan waktu solat pada kita sehingga apa yang kita ada hari ini..Kerana apa?kerana Nabi tahu kita takkan mampu melaksanakan waktu solat yang banyak..kerana di akhir zaman nanti, manusia akan lebih sibuk dengan urusan dunia..

Ramai yang puasa, tapi tidak mengerti erti puasa..malah yang lebih adalah yang ponteng puasa, memuaskan nafsu makan yang tidak pernah puas.sedang kita lupa bahawa Kekasih kita, Nabi telah berlapar dengan mengikat 3biji batu di perutnya sehingga didengari oleh sahabat2..Peristiwa yang berlaku ketika menggali parit (Khandak).

Moga Allah ampuni dosa kita lantaran mengejar dunia melebihi akhirat..
Mari muhasabah diri..
Berkorbankah kita?


No comments:

Photobucket