Friday, January 22, 2010

PERHATIAN: Perancangan yang terancang!!!

PERANCANGAN ALLAH VS PERANCANGAN YAHUDI..

Dalam meneliti dan merungkai perancangan demi perancangan dan konspirasi yahudi, kita digimikkan dengan kehebatan dan kebijaksanaan luar biasa mereka dalam ilmu, teknologi, ekonomi dan lain-lain.. Kita dirobotkan lagi dengan perancangan tersusun mereka kononnya sejak 1000 tahun dahulu. Wah, lama betul perancangan mereka. Macam-macam yang mereka dah buat. Hamper berjaya nampaknya. Kelihatan hebat sungguh perancangan mereka.

Lihat, apa yang berlaku hasil dari perancangan teliti mereka? Hiburan melampau-lampau yang melalaikan, perkembangan teknologi dan inovasi yang merosakkan dan memusnahkan, peningkatan taraf hidup dan sosial yang telah membuang norma-norma dan nila-nilai kemanusiaan dan keinsanan. Nah, apa lagi..bantu saya sebutkan..
Pasti ada banyak lagi ‘pembangunan insan’ yang kelihatan hebat di pandangan mata kerana semua itu sangat selari dengan kehendak nafsu manusia.
• Manusia mengejar harta benda,
• Hiburan yang tidak bermakna, dipuja-puja,
• Bertambahnya ‘anak tanggang’,
• Meningkatnya ‘ikan haruan’ yang makan anak,
• Anak dibuang, ibubapa di jalanan. Semua kerana manusia semakin hilang pedoman.

Tapi kita lupa…

Hari Khamis lalu, saya mempelajari sesuatu dalam kelas Biologi dengan Mdm.Fadzlina yang menarik untuk saya kongsi dengan kalian.
Dalam bab ECOLOGY, kita mempelajari populasi dan ekosistem kehidupan. Organisasinya bermula dari sekecil zarah atom sehingga ke sebesar alam semesta. Di akhir topik ini, apa yang kami pelajari adalah secara puratanya (generally) ia terbahagi kepada 2 pandangan.


Apa yang dapat diperhatikan? Apa yang membezakan kedua-dua pandangan tersebut? Dan kita di pandangan yang mana?


PERANCANGAN ALLAH..

Perancangan demi perancangan manusia lakukan. Dan begitu juga kerosakan demi kerosakan berlaku angkara perbuatan manusia itu sendiri.


“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".”- alBaqarah:30


“Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).”- arRum:41

Mari kita semak, apa yang berlaku kepada dunia mutakhir abad-20 ini…

link
link

Di sini jelas perancangan Allah. Kalau ada yang menyatakan bahawa mereka merancang terjadinya gempa di sana-sini melalui letupan bawah tanah dan sebagainya, bagaimana pula dengan letusan gunung berapi yang tidak aktif tiba2 meletus seperti Gunung Tambora yang suatu masa dahulu tidak aktif tiba2 meletuskan letusan yang beganda dahsyatnya? Atau banjir besar yang berlaku di Amerika, juga di Brazil serta yang terburuk di China pada 2009 yang lalu?? Sedang para saintis bahkan ahli geologi sendiri tidak dapat meramalkan apa yang berlaku. Jika tidak sudah tentu mereka adalah orang pertama yang akan melarikan diri ke tempat selamat. Jadi, semua ini siapa punya kuasa??

Bagi muslim, kita yakin dengan sesungguhnya, serapi mana pun perancangan, sehebat mana pun pemikiran dan pengetahuan manusia, tiada satu pun akan berlaku melainkan dengan izin dan kehendakNya jua. Baik atau buruk yang berlaku, adalah dalam pengetahuan dan kehendakNya. Yang pasti semua adalah yang terbaik untuk manusia. Sebagai hukuman, ganjaran, ujian dan lain-lain.

Nah, tanpa perlu dipersoalkan lagi, “kuasa siapakah yang maha hebat?”. Sudah pasti tiada yang lain melainkan ALLAH…Jadi, bukalah pintu hati, pandang dengan mata yang sedar bukan dengan mata yang masih terkulat2 dari lena.

Lihatlah disebalik semua yang berlaku, ALLAH telah menyatakan janjinya.

"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.
"Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang."

Banyaknya sifat bohong, pendeknya waktu, dekatnya jarak-jarak antara pasar-pasar." - Riwayat Bukhari

Mendekati kiamat akan terjadi fitnah-fitnah seolah-olah kepingan-kepingan malam yang gelap-gulita. Seorang yang pagi hari beriman maka pada sore harinya menjadi kafir, dan orang yang pada sore harinya beriman maka pada pagi harinya menjadi kafir, dia menjual agamanya dengan (imbalan) harta-benda dunia. (HR. Abu Dawud)

Belum terjadi kiamat sehingga orang-orang dari umatku kembali menyembah berhala-berhala selain Allah. (HR. Abu Dawud)

Belum terjadi kiamat sebelum seorang yang melewati kuburan berkata, “Alangkah baiknya sekiranya aku di tempat orang ini.” (Maksudnya, dia ingin mati dan tidak ingin hidup karena beban berat yang selalu dihadapinya). (HR Bukhari)

Belum akan kiamat sehingga tidak ada lagi di muka bumi orang yang menyebut : “Allah, Allah.” (HR. Muslim)

Belum akan datang kiamat sehingga seorang membunuh tetangganya, saudaranya dan ayahnya. (HR. Bukhari)

Belum akan datang kiamat sehingga manusia berlomba-lomba membangun dan memperindah masjid-masjid. (HR. Abu Dawud)

Di antara tanda-tanda kiamat ialah ilmu terangkat, kebodohan menjadi dominan, arak menjadi minuman biasa, zina dilakukan terang-terangan, wanita berlipat banyak, dan laki-laki berkurang sehingga lima puluh orang wanita berbanding seorang pria. (HR. Bukhari)

Belum akan datang kiamat sehingga manusia berlomba-lomba dengan bangunan-bangunan yang megah. (HR. Bukhari)

Belum akan tiba kiamat sehingga merajalela ‘Alharju’. Para sahabat lalu bertanya, “Apa itu ‘Alharju’, ya Rasulullah?” Lalu beliau menjawab,”Pembunuhan… pembunuhan…” (HR. Ahmad)

Satu per satu tanda-tanda diingatkan kepada kita. Dari tanda kecil kepada tanda besar. Dari samar kepada terang.

Suatu hari, saya berbual dengan seorang pakcik. Katanya, “ Dunia sudah tua, perempuan dah tak macam perempuan, lelaki pun dah hilang identity. Macam-macam yang berlaku. Gejala social makin teruk, macam-macam penyakit baru datang. Kita ni dah jauh tinggalkan harta Nabi. Dah sampai masanya kita kembali hidup berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah. Hidup sebagaimana yang dipesan oleh Nabi.”

Ya, saya sangat2 setuju dengan pakcik tu. Dan sampai masanya kita balik kepada 2 harta yang kita dah lupa iaitu al-Quran dan sunnah baginda..Ayuh teman dan pembaca sekalian, tiada masa lagi untuk kita tunggu. Sebelum masa kita dijemput pulang oleh yang Mencipta. Tulisan kecil ini tidak bermakna apa-apa jika anda dan saya tidak membuka hati untuk menilai dan memerhati apa yang berlaku di sekeliling kita..

Ayuh kita kembali kepada Islam yang sebenar..
JOM HIDUP BERSYARI’AT!!


1 comment:

Musa Mohamad said...

sepatutnya hadis yang di petik daripada kitab bukan sahih sperti sahih Bukhari dan muslim mestilah di letakan Darjat Hadis/hukum hadis tersebut.

Photobucket